søndag 17. januar 2010

Sommerflørt



Med Philip og Sandra Lyng Haugen

Jeg har valgt å skrive om sangen "sommerflørt" fordi den får meg til å tenke på sommeren. Den får meg til å tenke på kjærlighet, varmt vær og tropiske, og fargerike drinker. I tillegg kommer jeg til å tenke på sommeren i sjette klasse, da jeg og venninnene hørte Sandra og Philip fremføre sangen live på VG lista Topp 20. Etter å ha hørt den der, ble det sommerens stor hit. Sangen kom på Singstar norske hits og da var det bare å løpe og kjøpe den.
Gjennom den lange, kalde vinteren er det fint å ha noe varmt å tenke på. Sommerflørt handler om to mennesker som finner hverandre og har en fin tid gjennom sommeren. De omgås i sommerferien, men når ferien er over, er forholdet også over. En sommerflørt er ikke ment som et langvarig forhold.

Sangen har ikke noe dyp mening eller verdi. Den er koselig og handler om at to mennesker har en glede av å være sammen. Gutten og jenta hadde det fint sammen en kort tid i sommerferien. De vet ikke om de skal tørre å utvikle denne sommerflørten til noe større, som et forhold. Det er følelser og hormoner som er satt i sving. Lytteren trenger ikke å ha noen egne forkunnskaper om at to mennesker kan ha det fint sammen og ha sterke følelser for hverandre.

De er få språklige bilder i sangteksten. Her er et par eksempler på metaforer:

"Dette er en bil og du bestemmer farta"
Denne verselinjen er en metafor på forholdet deres.
Gutten snakker om forholdet deres. Han forteller at hun er sjåføren/sjefen i forholdet hvor hun kan bestemme.
Gutten underordner seg jenta fordi han er svært forelsket.

"Sinnsykt forelsket"
Sinnsykt forelsket betyr at man er meget forelsket og kan bli litt gal ved tanken på den en er forelsket i.

Rimmønsteret i sangteksten er som dette:
Jeg var sammen med en dame, vi er ikke sammen lenger
Så jeg vet at du tenker hva jeg tenker
Dette kalles enderim og også parrim. Det kalles parrim, fordi verselinjene som river opptrer rett etter hverandre. Nå og på rimer på hverandre.

Det er mye rapp i teksten. Gutten rapper og jenta synger.
Sangteksten kan virke selvmotsigende fordi gutten synger om at jenta er sjefen i forholdet, men allikevel er det gutten som leder an i sangen.
Sangen står ikke i forhold til forventningene for rappmusikk fordi rappmusikk ofte handler om enten sex, kropp og utseende, eller er samfunnskritisk. Denne sangen handler om følelser og forhold.

Foto: FlickrCC
FlickrCC

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar